TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

donderdag 26 april 2012

ZONE 30

Zone 30

De Leuvense binnenstad en een groot deel van Kessel-Lo- is één grote zone 30. 

Leuven 

Het gebied binnen de ring. 

Kessel-Lo 

Het gaat over woonstraten tussen de Tiensesteenweg en de Diestsesteenweg. De Heidebergstraat, de Koetsweg en een gedeelte van de Platte Lostraat vallen niet onder de zone 30. Omdat dit belangrijke invalswegen zijn voor de wijk, wordt hier de 50 km/uur behouden.

Wat is een zone 30?

zone30verkeersbord
Een zone 30 is een gebied waarin je nergens sneller mag rijden dan 30 kilometer per uur.
Van autobestuurders wordt verwacht dat ze er trager rijden en uit hoffelijkheid voorrang verlenen aan andere weggebruikers. 

Voetgangers kunnen overal oversteken, voor zover er geen voetgangersoversteekplaatsen op 30 meter afstand aanwezig zijn. Ze moeten dit natuurlijk steeds op een verantwoorde manier doen. In een zone 30 is het respect voor elkaars aanwezigheid de regel, toch blijft de wegcode nog altijd geldig!
Twee verkeersborden bakenen het begin en einde van de zone af. Eenmaal in het gebied worden de verkeersborden niet meer herhaald. In Leuven staan ook oplichtende zone 30-borden aan enkele invalswegen van het centrum.

Voordelen

Zone 30 - campagnebeeld
Trager rijden heeft heel wat voordelen:
  • minder lawaai
  • minder uitlaatgassen
  • minder ernstige ongevallen
Het risico op een ongeval is dubbel zo groot bij 50 kilometer per uur dan bij 30 kilometer per uur. 

De kans op een dodelijk ongeluk bij 30 kilometer per uur is slechts 5 %, terwijl dat bij 50 kilometer per uur nog 45 % bedraagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten