Vrijdagochtend trok de technische dienst van de stad Leuven naar de Werkhuizenstraat in Kessel-Lo, gewapend met rode plakband en nieuwe huisnummers. De straat, die naast het terrein van de Centrale Werkplaatsen ligt, heeft sinds haar aanleg alleen huizen aan de kant van het Leuvense station. De buurtbewoners keken raar op toen bleek dat hun huisnummer verdubbeld was. ‘Toevallig keek ik vrijdag even naast mijn eigen voordeur en stelde ik vast dat ik niet meer op nummer 13 maar op nummer 26 woon', vertelt een buurtbewoner. , die nu niet meer op 13, maar op huisnummer 26 woont. ‘Hoe kan het dat er een nieuw huisnummer wordt aangeplakt, zonder ons hierover in te lichten? Ik heb het toevallig gezien, maar ik ben er van overtuigd dat heel wat mensen uit de straat dit nog niet eens hebben opgemerkt.'
Toch gaat het nieuws als een vuurtje rond en vallen buurtbewoners elkaar bij in hun verontwaardiging. ‘Enkele mensen namen al contact met betrokken stadsdiensten, maar dat leverde nog geen duidelijkheid op', zegt bewoner Guido Claes. kregen enkel een weifelende uitleg te horen ‘Dit getuigt niet alleen van weinig respect, maar zorgt ook administratief voor heel wat rompslomp. Normaal gezien word je van een dergelijke verandering tijdig op de hoogte gebracht, zodat je de wijziging kan doorgeven aan je bank, de milieumaatschappij of wie dan ook', zegt Claes.
Iets verderop in de straat heeft een buurvrouw door eerdere wijzigingen zelfs vier huisnummerbordjes. ‘Het viel mij toevallig op omdat ik een brief had ontvangen, nota bene van de stad Leuven. Die stond wel op mijn vertrouwde huisnummer, maar was niet aan mij gericht. Ik keek het na en zag dat mijn huisnummer plots van 26 naar 52 was veranderd. Een communicatieblunder van jewelste.'
Bouw van serviceflats
Bij de Stadsdienst Wonen, die opdracht gaf tot de hernummering in de straat, zitten ze met de handen in het haar. ‘We bekijken waar het in onze communicatie is fout gelopen en vooral waar de brieven voor buurtbewoners gebleven zijn', zegt Kathleen LambiĆ©. ‘Dit is ook voor ons een verrassing. De hernummering was nodig omdat het AGSL en sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal op het terrein van de Centrale Werkplaatsen een nieuwbouw komt met serviceflats. De hoofdingang daarvan zal aan de Werkhuizenstraat liggen waardoor we de volgorde van de huisnummers moesten bijsturen. Zodra dit is uitgeklaard, brengen wij de buurtbewoners van de fout op de hoogte. In afwachting bieden we onze excuses aan.'