TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

vrijdag 17 mei 2013

‘Fiets steekt koning auto naar de kroon’

OPMARS VAN ‘TRANSPORTFIETS’ LIJKT NIET TE STUITEN
Het team van Fietsen Koen rond een zogenaamde Bullit, een populaire vrachtfiets.

Een fiets mag de laatste jaren voor veel mensen steviger en duurzamer zijn, en daardoor ook iets meer kosten. Bij Fietsenhandel Fietsen Koen in Kessel-Lo rollen verschillende soorten transportfietsen als zoete broodjes over de toonbank.
Volgens de huidige Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) is de Antwerpse wijk Zurenborg het absolute mekka voor bakfietsen. Maar wellicht is De Wever de afgelopen jaren niet vaak in Kessel-Lo en omgeving geweest. Vooral in het straatbeeld van de Leuvense deelgemeente kan je niet naast de bakfietsen en andere stevige robuuste stadsfietsen kijken. Zeker modellen zoals de Personal Bike van Batavus lijken al enkele jaren goed op weg om even vertrouwd ite worden dan de aftandse kotfiets en - recent - de bedrijfsfiets van de KU Leuven.

‘Je kan er niet omheen dat een fietsenmarkt onderhevig is aan bepaalde grillen. Wij proberen sinds 1993 echter om meer te bieden dan alleen koersfietsen, mountainbikes of goedkopere stadsfietsen. Stevige en comfortabele fietsen doen het bij ons al een hele tijd goed, maar de laatste jaren is er echt sprake van een piek’, zegt Olivier Sels van ‘Fietsen Koen’ in Kessel-Lo.

Kinderzitje en fietstassen

‘Het succes van de stevige transport fietsen is eenvoudig te verklaren. Voor uitstapjes of woon-werk-schoolverkeer is de auto in Leuven ten zeerste af te raden. Om je boodschappen te doen en de kinderen van en naar school te brengen, is een simpele fiets vaak niet genoeg. Opvallend veel jonge ouders, maar ook studenten en ouderen, kiezen daarom voor een uitgebouwde fiets met stevig kader. Die is dan ook meteen uitgerust om een kinderzitje of fietstassen te dragen. Zo een transportfiets is eerder duur in vergelijking met andere fietsen, maar is wel iedere dag bruikbaar, ongeacht de weersomstandigheden en goedkoop in onderhoud, zeker als je het vergelijking met een auto.’

In dezelfde categorie zijn vooral de vrachtfietsen zoals de ‘Bullit’ bezig aan een sterke opmars. Het zijn blitse modellen, met een stevig geraamte vooraan de fiets, die iets weghebben van bakfietsen, maar eigenlijk voor bijna alles kunnen dienen.

‘Het type fiets komt uit het de Deense hoofdstad Kopenhagen. Inzake fietstransport is die stad een voorbeeld en een voortrekker. Hier raken ze stilaan in zwang en breidt ons klantenbestand voor deze fiets uit tot de verschillende hoeken van ons land. Nu koning auto vaak in gebreke blijft, is het logisch dat mensen voor creatieve oplossingen kiezen. Dankzij ons rijden nu een restauranthouder uit Brugge, een ontbijttraiteur uit Mechelen en een electricien uit Leuven met een vrachtfiets die korte verplaatsingen snel en aangenaam maakt. Voor de opkomst van de auto reden de slager en de bakkersknecht ook al rond met fiets. Alles komt ooit terug, ook op de fietsenmarkt.’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten