De fietsers in Kessel-Lo wachten al jaren op een definitieve oplossing om met hun rijwiel over de sporen te geraken. Er is wel een brug met een tijdelijke trap. Maar met je fiets werd je haast verplicht om de lift te gebruiken, tot groot ongenoegen van de NMBS, die dat wilde verbieden. Er komt nu schot in de zaak voor een volwaardige fietsersbrug.
‘Om de huidige brug over de sporen te voltooien, wilden we een aansluiting naar het Martelarenplein die rond het seinhuis liep. Maar de NMBS hield al heel lang de boot af. Op onze vorige vergadering gaf de spoorwegmaatschappij nu gelukkig groen licht', zegt schepen van Mobiliteit Dirk Robbeets (SP.A). ‘Al zal het nog wel wat tijd vragen. De NBMS moet nog onder meer een architect aanstellen. Een exacte timing is er dus nog niet.'
Of er nood aan dergelijke brug is, kunnen de medewerkers van de NMBS-holding misschien zelf ondervinden. Aan de verschillende in- en uitgangen van het Leuvense station, aan de voetgangerstunnel en de brug over de sporen, houden ze voorbijgangers even tegen. ‘We stellen hen om het half uur een andere vraag. Waarom ze naar het station gekomen zijn en daarnaast hoe ze naar hier gekomen zijn', legt medewerker Gaston Donné uit. ‘Mensen verliezen haast geen tijd door de bevraging, vandaar dat de meesten behulpzaam meewerken.'
Met de enquête, die de volgende maanden in de 37 grootste stations van België herhaald zal worden, wil de NMBS-holding een objectief zicht krijgen op de aantrek van een station. ‘We merken, en dat is zeker in Leuven het geval, dat heel wat mensen niet alleen voor het treinverkeer naar het station komen. Winkelen en wandelen horen daar ook vaak bij', zegt Koen Van Lancker, diensthoofd Externe Relaties voor Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. ‘Het cijfermateriaal dient ons als een ruggensteuntje voor de herpositionering van het Leuvense station. Gezien mensen niet alleen door het treinverkeer worden aangetrokken, is het zaak om daar fundamenteel op in te spelen.' Dat de resultaten van de bevraging in Leuven onder meer een referentie kunnen leveren voor het stedelijke fietsbeleid aan het station - met acties rond de fietsenparkings en het weghalen van fietsen op het Martelarenplein - vindt Van Lancker een bijkomend voordeel. ‘Let op, wij voeren dit onderzoek niet met voorbedachten rade. Het is wel duidelijk zijn dat een totaalvisie voor het Leuvense station ook in het voordeel van het stadsbestuur kan zijn.'