TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

zaterdag 29 december 2012

Martelarenlaan wordt fietsstraat

WERKEN STARTEN VOLGEND JAAR



De Martelarenlaan in Kessel-Lo wordt de eerste fietsstraat van Leuven. Vanaf 2014 is de fietser daar koning. In een ‘fietsstraat' mogen fietsers de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's mogen er niet sneller rijden dan 30 km per uur en mogen fietsers niet inhalen.
Aan de Kop van Kessel-Lo vormt de Martelarenlaan, van Diestse- tot Tiensesteenweg, een van de drukste verkeersaders. Veel auto's — waaronder veel sluipverkeer — maken het fietsers vaak moeilijk. De stad wil er iets aan doen.
De laan wordt vanaf volgend jaar aangepakt. Bij de ingrijpende aanpassingen krijgt de veiligheid van fietsers de absolute prioriteit.
‘De Martelarenlaan wordt een fietsstraat. Fietsers zullen er prioriteit aandacht krijgen, ten nadele van de automobilist. De rijbaan wordt verplaatst richting spoorwegberm of ‘Spoordijk', laat Dirk Robbeets (SP.a), schepen van Mobiliteitsplanning, weten.
De federale wet op fietsstraten trad eergisteren, 27 december, in werking.
In een ‘fietsstraat' mogen fietsers de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's mogen er niet sneller rijden dan 30 km per uur en mogen de fietsers niet inhalen.
‘Bedoeling is het de fietser zo aangenaam en comfortabel te maken. Zo zullen wagens over kasseien moeten, terwijl fietsers over een vlak pad kunnen rijden. We hebben dit al uitgeprobeerd in de Redingenstraat, maar daar bleek dat automobilisten nog op het fietspad blijven rijden. Via verschillende breedtes zal dit op de Martelarenlaan niet mogelijk zijn', zegt de schepen.
Straat in functie van fiets
Robbeets benadrukt dat de fietsstraat een essentiƫle ingreep kan vormen met het oog op een verkeersluw stadscentrum.
Jan Mertens, voorzitter van Groen Leuven, hoopt dat fietsstraten snel aangeduid kunnen worden.
‘Wij pleiten al jaren voor een ommekeer in het Leuvense fietsbeleid. De stad beschikt over een uitgebreid fietsroutenetwerk waar het prat op gaat, maar past de drukke straten niet aan in functie van de fiets. Je kan verschillende knooppunten aanduiden in en rond de stad met oog voor woon-, werk- en schoolverkeer.'
Om een degelijk stedelijk fietsbeleid de komende jaren kracht bij te zetten, pleit Groen voor een fietsambtenaar. ‘Die kan de grote lijnen ter harte nemen, maar evenzeer een aanspreekpunt vormen voor kleine details, zoals gebrekkige fietsroutes of andere problemen. In dit kader is het niet-aanstellen van een schepen voor Mobiliteit een gemiste kans, maar wij blijven onze vraag om een fietsambtenaar vurig herhalen', besluit Mertens.

 ‘Fietsstraten zijn geen doel op, zich,' reageert Erik Daems, voorzitter van Fietsersbond Leuven.'
‘Alleen wordt daar in Leuven niet adequaat mee omgesprongen. Zo begrijp ik de keuze voor de Martelarenlaan niet. De rijbaan daar is onlangs nog grotendeels heraangelegd en beschikt over een fietspad aan beide zijden. Een fietsstraat is in onze ogen een perfect middel om tot een volwaardig fietsroutenetwerk te komen, maar geen doel op zich. Wat baat het dat er in Kessel-Lo pas een fietsstraat komt, wanneer verschillende straten in de binnenstad achterop hinken?' Daems verwijst onder meer naar de Rijschoolstraat, die naar zijn mening in het voordeel van automobilisten werd heraangelegd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten