Aan een goed gevulde tafel mogen enkele kinderen zich uitleven met lijmpistolen en kleurrijke knopen. Die moeten het nieuwe logo van buurthuis Casablanca meer kleur geven.
De meeste activiteiten voor kinderen en jongeren organiseert Casablanca op weekdagen, maar voor de actie van knopengigant Veritas maakten de begeleiders graag een uitzondering.
‘Als bedrijf zetten wij al 120 jaar lang aan tot creativiteit', vertelt Tinne Marant van Veritas. ‘Met de actie Knopen doen kinderen hopen hebben we in 2012 meer dan een miljoen knopen ingezameld. Die bieden we dit jaar aan aan creatieve kinderprojecten. Kansarme kinderen beschikken vaak over heel wat verborgen talent, maar hebben net dat ene duwtje in de rug nodig. Vandaag maken we samen een kunstwerk. Daarna mogen de kinderen met een zelfgemaakte knopenmedaille naar huis terugkeren.'
Rond het knopenlogo van Casablanca valt op hoeveel kleuren en culturen hun gading vinden in het buurthuis.
Dat organiseert sinds kort ook op woensdagnamiddag activiteiten organiseert. ‘Naast dagelijkse huiswerkbegeleiding, de uitbating van een jeugdhuis en speelpleinwerking in de vakantieperiodes, zagen wij onze kans schoon om hier een nieuw, uitdagend luik aan vast te breien. Het initiatief komt er volledig op vraag van de kinderen. En daaraan gaven we graag gehoor', zegt jeugdwerker Toon Gees.
‘Op aangeven van de jongeren ze we al gestart met een handwerkclubje en een dansgroep. Daarvoor delen zij mee de verantwoordelijkheid. We maken duidelijke afspraken, praten een eind weg in het Nederlands en maken met creatieve activiteiten veel plezier.'
De gulle actie van Veritas opent op een winterse zaterdag de deuren van het buurthuis naar de buitenwereld. Volgens Gees mag dat iedere dag wel gebeuren.
‘Over de buurt bestaan een aantal hardnekkige vooroordelen, maar vzw Casablanca wil met positieve initiatieven graag het tegendeel tonen in deze gemeenschap.'