TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

maandag 6 januari 2014

Blikseminslag zet gezin van vier op straat

HUIS STORT GEDEELTELIJK IN EN VERWOEST OOK TWEE WAGENS

Het warmteonweer van afgelopen vrijdag heeft lelijk huisgehouden in Kessel-Lo, waar de zijvleugel van een woning in de Lange Lostraat instortte na een blikseminslag. De bewoners konden heelhuids ontkomen, maar staan onherroepelijk op straat.
‘Dit is hallucinant, een ander woord heb ik er niet voor. Op twee minuten tijd stort heel je leven in’, zucht een gebroken Lieve De Smet (63) aan de dranghekken voor haar huis, waar ze samen met haar man Patrick Vanderhulst (60) 30 jaar lang woonde. De aanblik van de woning in de Lange Lostraat oogt troosteloos na de ravage dat het felle warmteonweer van vrijdagmiddag aanrichtte: een zijgevel in puin, loshangende zonnepanelen, twee verwoeste wagens op de oprit en overgebleven muren die zichtbaar scheef hangen.

Intussen dragen buren, vrienden en familie alle nog bruikbare huisraad het verwoeste huis uit. Zoon Jan Vanderhulst reed vrijdagavond omstreeks 17.30 uur de oprit op om vader Patrick en broer Toon te helpen bij de renovatie van een achterbouw.

‘Door de hagel was mijn voorruit bedampt en reed ik de oprit niet volledig op. Mijn redding zo bleek, toen ik luttele seconden later een knal van jewelste hoorde. Ik hoorde het huis barsten en voelde mijn auto kraken onder een immense lading puin. Ik kon me bevrijden en vond snel mijn vader en moeder, maar vreesde meteen voor het leven van mijn broer Toon, die samen met zijn vriendin een studio had in het ingestorte deel van het huis.’

Op het moment van de blikseminslag, die het huis letterlijk in twee spleet, zit Toon nietsvermoedend in de zetel.

Gered uit puin

‘Zelf herinner ik me enkel nog het tumult na de klap en hoe plots de vloer onder mijn voeten wegzakte. Ik raakte klem, maar zag dan toch mijn vader. Hij stutte een balk en wist me uit het puin te redden’, zegt Toon, die met enkele kneuzingen wegkwam uit de ravage. Toons vriendin is die middag met de bus gaan winkelen in Leuven en ziet op de terugweg samen met de buschauffeur de bliksem inslaan in de woonwijk bij Boven-Lo. ‘De chauffeur heeft de bus onmiddellijk gestopt en de brandweer verwittigd, maar het kwaad was toen al geschied. Een dag later hebben we enkel kopzorgen: een pas afbetaalde wagen in de prak, een studio in puin en het huis van mijn ouders onbewoonbaar’, zegt Toon.

Met zekerheid zal het gezin de woning moeten afbreken, om dan de keuze te maken tussen opnieuw bouwen of de grond verkopen. ‘In tussentijd zoeken we een dak boven ons hoofd. Heel wat vrienden hebben spontaan hulp aangeboden en het OCMW is op de hoogte. We redden ons wel, maar het zal moeilijk worden om dit een plaats te geven’, zegt vader Patrick.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten