TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

woensdag 14 mei 2014

Bewoonster valt in regenput

Aan Heuvelhof in Kessel-Lo is dinsdagmiddag een 67-jarige vrouw in een regenput aan haar woning gevallen. Omdat het slachtoffer, dat tot haar middel in het water zat, niet op eigen kracht uit de put geraakte, is de brandweer opgetrommeld.
Via een laddertje is het slachtoffer op het droge gehesen. Ze is met onderkoelingsverschijnselen opgevangen in een ziekenwagen.

Andrea Moris (67) sukkelde gisteren in de regenwaterput van haar woning en moest het daar anderhalf uur volhouden vooraleer de buurman haar hulpgeroep hoorde. "Door de koude voelde ik mijn benen al niet meer", klinkt het.
Andrea wilde rond 9.40 uur op de afgesloten binnenkoer van haar huurwoning langs het Heuvelhof de filter van de waterput schoonmaken. "Van de sociale verhuurmaatschappij Dijledal moeten we die putfilter twee keer per jaar reinigen", legt ze uit. "Dat staat zo in het huurcontract. De smurrie die ik eruit haalde, wilde ik met borstel en blik opvegen. Maar toen gleed ik er over uit, waarna ik met mijn borstkas op de putrand viel. Vervolgens tuimelde ik volledig het gat in. Het water brak mijn val, maar ik ging wel volledig kopje onder. Omdat de bodem vol slib lag, kon ik aanvankelijk zelfs niet overeind geraken. Gelukkig kon ik op de tast een buis vinden en me rechttrekken. Met het water tot onder mijn oksels ben ik daar zo bijna twee uur blijven staan. Na verloop van tijd voelde ik door de koude mijn onderlichaam en benen niet meer. Roepen, tieren, schreien: het haalde allemaal niets uit. Hier wonen dan ook enkel oude mensen die slecht horen en niet buiten komen."

Aanhoudend geroep

Pas rond 11.15 uur werd Andrea door een buurman gevonden. "Ik had het geschreeuw al eerder gehoord", vertelt Jules Kempenaerts, zelf hoogbejaard. "Maar ik had geen idee waar het vandaan kwam. Ik was al eens op straat een kijkje gaan nemen, maar zonder resultaat. Omdat het geroep aanhield, ben ik dan uiteindelijk ook maar eens in de tuin gaan kijken. Door de spleten van het tuinpoortje zag ik wat er gebeurd was. Ik heb meteen de politie gebeld."

Via de tuin van Jules stonden de agenten in geen tijd naast de waterput. Met een ladder konden ze Andrea nog voor de komst van de brandweer uit haar benarde situatie bevrijden. "Die ladder was eigenlijk te kort, maar twee agenten hebben we dan helemaal uit de put getrokken", vertelt Andrea. "Mijn buurman heeft uiteindelijk mijn leven gered, want ik voelde echt dat ik aan het wegzakken was. Mijn voeten waren al tot aan mijn enkels donkerblauw gekleurd."

Onderkoeld

Omdat Andrea onderkoelingsverschijnselen vertoonde, werd ze ter controle overgebracht naar het Heilig-Hartziekenhuis. "In de ambulance bleek mijn lichaamstemperatuur nog 30 graden te bedragen. Volgens de dokter was het echt op het nippertje. Ik was bijna in shock gegaan en dan was ik zeker verdronken. Pas om 16 uur was ik weer 'op temperatuur'. Uiteindelijk heb ik enkel gekneusde ribben en schaafwonden opgelopen. Ademen doet pijn, maar ik leef nog."

De bewoonster hoopt nu dat Dijledal uit het voorval conclusies zal trekken en iemand aanstelt om de bewuste filters te reinigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten