TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

zondag 30 juni 2013

‘Ik lonk naar halve triatlon’

TRIATLONBELGISCH KAMPIOENSCHAP KWARTTRIATLON - LEEN VANDEN DAELEN SUPPORTERT ZONDAG VOOR VRIEND KOEN VERAMME.

Leen Vanden Daelen zal er zondag op het BK kwarttriatlon in Brasschaat zeker bij zijn. Niet om zelf voor de titel te gaan maar om te supporteren voor haar vriend Koen Veramme. ‘Te veel wedstrijden na elkaar is ook niet goed’, klinkt het.
Vanden Daelen is wel afkomstig uit het West-Vlaamse Gits maar de 30-jarige kinesitherapeute in het Heilig-Hartziekenhuis woont al geruime tijd in Kessel-Lo. ‘In 2007 ben ik in Leuven afgestudeerd, vertelt ze.

‘Maar het is pas vier jaar geleden dat ik echt met triatlon begonnen ben. Ik heb altijd graag gesport. Mijn eerste liefde was dan ook afstandslopen. Het verteren van de afstanden liep zo lekker dat ik zelfs enkele keren een marathon aandurfde. Maar het ging er allemaal nog vrij amateuristisch aan toe. Zo hield ik me bijvoorbeeld niet bezig met de voeding tijdens zo'n 42-kilometerloop. Op een heuvelachtige omloop kon ik toch een eindtijd van 3u19min. neerzetten.’

Het marathonplezier werd daarop verstoord door blessures.

‘Maar ik wilde absoluut verder met sport. Daarom zijn er dan fietsen en zwemmen bijgekomen. Zo kon ik de inspanningen gedurende de week verdelen zonder dat ze tot overbelasting leidden. Vandaar dat de stap naar triatlon niet zo groot meer was.’

Intussen heeft Vanden Daelen er al een mooi seizoen opzitten met onder meer vier podiumplaatsen: Geel, Leuven, Retie en laatst nog zaterdag in Brugge, waar ze haar eerste echte halve triatlon afwerkte.

‘Ik wilde vooral op vlak van de voeding wat leergeld betalen, want deze kant van de sport is voor mij nog vrij nieuw. Maar ik was zeker tevreden met mijn prestatie. Zwemmen vormt nog zowat mijn zwakste onderdeel, maar in de afsluitende 20-kilometerloop voelde ik me toch in mijn element.’

Schipperen en schuiven

Normaal zou Vanden Daelen zondag op het BK in Brasschaat starten, maar met ook nog de wedstrijd van volgende week in Kortrijk voor de boeg zou het wel eens een overdosis kunnen worden.

‘Wim Janssen, mijn trainer, raadde me aan om dat BK voor bekeken te houden. Met als gevolg dat ik nu kan supporteren voor mijn vriend Koen Veramme, vorige zondag nog tweede in de kwarttriatlon van Antwerpen.’

Van een volledige triatlon droomt Vanden Daelen zeker niet. ‘Nee, ik ben al blij dat ik me kan uitleven op de halve afstand. Ik werk immers 42 uur per week, zodat het echt schipperen en schuiven is om naast mijn job en de training nog wat vrije tijd over te houden voor mijn sociaal leven. Maar we houden wel vol.’

‘De volgende twee objectieven op de halve afstand zijn het BK in Eupen en de wedstrijd in Deinze.’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten