TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

zaterdag 13 december 2014

Buurman redt bewoner uit brandend huis

De vlammen slaan hoog op uit het huis van oud-militair Jean Vermaelen. - Vertommen

Omstreeks 20 uur gisteravond barstte in de woonst van oud-beroepsmilitair Jean Vermaelen (83) op de Wilselsesteenweg, vlakbij kebabzaak Evin aan de Kesselse Bergen, een ware inferno uit. Gelukkig kwam een van de buren, Luc Vandermeeren, Jean uit zijn huis sleuren. Daarmee redde hij meer dan waarschijnlijk het leven van de man.
ANDREAS DE PRYCKER

"Ik hoorde een heel luide klap. Daarna ben ik dan ook onmiddellijk naar buiten gekomen. Ik zag één grote vuurbal doorheen het raam op de bovenste verdieping. Beneden zag ik wat beweging. Jean deed de deur open en ik ben naar hem toegelopen. Toen wilde hij terug naar binnen. 'Ik moet nog allerlei spullen uit mijn huis halen', riep hij. Ik heb hem tegengehouden en uit het huis gesleurd. Wie weet wat er anders was gebeurd", klinkt het bij redder Luc Vandermeeren.

"Jean zag er echt niet goed uit. Heel zijn gezicht was zwart aangeslagen. Hij was precies ook wat bevangen door de rook en vroeg of ik hem iets kon geven om te drinken. Dat heb ik dan ook gedaan. Daarna hebben ze hem meegenomen naar het ziekenhuis. Hij was niet gewond, maar wel heel erg onder de indruk. Hoe zou je zelf zijn?", aldus Vandermeeren.

Buren elders ondergebracht
De brand zou volgens enkele omstaanders ontstaan zijn door een elektrisch dekentje. Het vuur verspreidde zich razendsnel en de woning stond dan ook onmiddellijk in lichterlaaie. Door de druk barstten de ramen. De hele woning werd verzwolgen door de vlammen op het moment dat de brandweer toekwam. Zij begonnen onmiddellijk met de kraanwagen het vuur te blussen. Door het vele water dat hierbij gebruikt werd, dienden de buren van Jean ook elders te gaan slapen voor de nacht. "Op het moment van de brand, was de vrouw van Jean gelukkig in het ziekenhuis van Pellenberg voor een nieuwe heup. Zij zit namelijk in een rolstoel en dat was niet evident geweest om haar zonder kleerscheuren naar buiten te halen", vertellen enkele buurtbewoners.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten