TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

vrijdag 5 december 2014

"En nu moet ik nieuwe sloten betalen"

DIEVEN BEROVEN STUDENTE VAN ONDER ANDERE HAAR AUTO EN KOTSLEUTELS

Nele Serneels zit met de handen in het haar. Nadat haar spullen en ook haar auto nog werden gestolen, moet zij nu ook opdraaien voor de kosten om de sloten te vervangen. - Vertommen

De Leuvense studente Nele Serneels zit met de handen in het haar nadat een inbreker begin deze week aan de haal ging met haar opvallend kleine paarse auto, enkele persoonlijke bezittingen en een heleboel sleutels nadat een kotgenoot was vergeten om de centrale deur te sluiten. Op de koop toe wil de kotbaas haar nu ook nog eens laten opdraaien voor de kosten van de vervanging van de deursloten.
KENNY HENNENS

We zijn zondagavond wanneer Nele Serneels aankomt op haar kot langs de Diestsesteenweg in Kessel-Lo. Om nog even bij te praten met haar kotgenoten trekt ze naar de bovenburen, maar wanneer Nele een half uurtje later terug naar haar kamer gaat op de gelijkvloerse verdieping, merkt ze op dat zowel haar deur als die van het gebouw wagenwijd openstaan.

"Eenmaal in mijn kamer zag ik dat ik slachtoffer was geworden van een inbraak. Mijn laptop met al mijn lesvoorbereidingen en informatie voor mijn thesis, handtas en sleutelbos die aan de binnenkant op de deur stak, waren verdwenen. En alsof dat nog niet genoeg was, is men er ook nog eens vandoor gegaan met mijn wagen", aldus de laatstejaarsstudente Lerarenopleiding aan de KH Leuven.


Omgekeerde wereld
"Ik meldde dit aan mijn kotbaas, maar die stuurde een dag later een mail waarin hij mij bijna letterlijk als de schuldige aanwijst, omdat ik de 'verliezer' van de sleutel ben. Dit is toch de omgekeerde wereld, want men heeft mijn sleutels gestolen omdat één van mijn kotgenoten voor de zoveelste keer de hoofddeur van onze residentie op een kier had laten staan, al valt dat natuurlijk moeilijk te bewijzen."

Een bijkomend gevolg is nu dat de kotbaas van Nele verwacht dat zij ook zal moeten opdraaien voor de kosten die verbonden zijn aan dit 'verlies'. "Het is logisch dat de sloten op onze kotdeuren nu vervangen moeten worden, want anders kan die inbreker hier binnen de kortste keren opnieuw binnenvallen. Maar het kan toch niet dat ik verantwoordelijk wordt gesteld voor die kosten. Omdat de deur gewoon open stond en er geen sporen van braak zijn gevonden, komt de verzekering sowieso al niet tussen om mijn gestolen wagen en laptop te vergoeden. Bovendien is geen enkele van de vijf centrale deuren op ons kot slotvast, dus moet een inbreker eigenlijk al niet veel moeite doen om binnen te dringen. Mijn verzekering is ervan overtuigd dat de kotbaas zelf moet opdraaien voor de kosten van de nieuwe sloten, omdat hij in principe moet verzekerd zijn tegen inbraken. Ik wil graag tot een compromis komen, maar de kotbaas vindt dat blijkbaar niet nodig. Zonder het daar met mij over te hebben, vroeg hij zelfs al een offerte aan en die zal minstens 680 euro bedragen."


Solidaire kotgenoten
De kotbaas zelf was niet bereikbaar voor commentaar en heeft volgens Nele zelfs nog niet de moeite gedaan om met zijn eigen verzekering contact op te nemen. Enkele kotgenoten zijn alvast wel solidair en willen mee opdraaien voor de kosten, maar Nele is nog niet meteen van plan om zomaar toe te geven.

"Ik ben zeker niet van kwade wil, maar het is niet de eerste keer dat er hier problemen zijn. Zo hebben we al een maand moeten wachten op onze internetverbinding. Ik betaal ook maandelijks 40 euro voor een privé-parkeerplaats, maar het probleem is dat die zone niet is afgeschermd, hoewel mijn kotbaas dat wel heeft beloofd, en iedereen hier dus om de haverklap zijn wagen laat staan. Ik hoop alvast dat er snel een oplossing uit de bus komt, want voorlopig durf ik uit angst voor de inbreker niet meer naar mijn kamer gaan en woon ik dus terug bij mijn ouders."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten