Sinds kort geldt ook in het gebied tussen de Tiense- en Diestsesteenweg tot aan de Heidebergstraat een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. De Heidebergstraat zelf, de Koetsweg en een gedeelte van de Platte Lostraat behoren niet tot die zone 30. Voor het stadsbestuur zijn dat belangrijke invalswegen en daarom wordt er een maximumsnelheid van 50 km per uur behouden.

De uitbreiding van de zone 30 klinkt de inwoners in en rond de Jozef Wauterstraat in Kessel-Lo en het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) als muziek in de oren moeten klinken. Maar, klinkt het, het is nog maar het begin. 'Het is zeker een stap vooruit voor de leefbaarheid van de buurt. We vragen al jaren een zone 30 en we feliciteren het stadsbestuur dan ook met de maatregel', zeggen Jeroen Ameel en Piet Van Meerbeek van OBK.

De verenigde comités juichen ook toe dat de versnipperde zone 30 werd omgevormd tot een groot, aaneengesloten gebied dat duidelijk afgebakend is. De omvang van het gebied zorgt er volgens de buurtcomités voor dat autobestuurders gemakkelijker hun rijgedrag zullen aanpassen. Maar daar houdt het volgens het OBK niet op.

'Het stadsbestuur moet de volgende maanden en jaren blijven investeren in communicatie en sensibilisatie. Je kan de boodschap niet vaak genoeg herhalen en de vele straatfeesten en speelstraten die de comités organiseren vormen een prima forum om dat te doen', klinkt het.

Het sluipverkeer aanpakken is volgens het OBK een ander oud zeer dat dringend aangepakt moet worden. 'Een zone 30 met een eindeloze stoet van auto's betekent nog steeds geen veilige en leefbare buurt. Lussenplannen, verkeersborden en meer doodlopende straten zijn allemaal ingrepen die hun nut al bewezen hebben. We willen graag ons steentje bijdragen aan zo een leefbare buurt. Het is essentieel dat straten niet langer de uitstraling hebben van autocorridors maar vooral herkenbaar zijn als plekken om te wonen, te wandelen en elkaar te ontmoeten', besluit het OBK.