De barelen werkten niet en de rolluiken waren naar beneden omdat het brandalarm in werking was getreden.
‘Het alarm is afgegaan toen een aannemer in de parking slijpwerk aan het uitvoeren was’, zegt Paul Van Aelst van de NMBS-holding. ‘De ingang langs de kant aan de Diestsesteenweg is nooit gesloten geweest. De parking kon zo bereikt worden.’
Maar dat werd tijdens het brandalarm niet gecommuniceerd. Reizigers met een abonnement die niet de andere toegang probeerden en zich dan maar tegen extra betaling in straten rondom parkeerden, kunnen niet rekenen op een vergoeding. ‘De parking bleef toegankelijk. Bovendien is brandalarm een vorm van heirkracht. We volgden alle opgelegde procedures’, zegt Van Aelst.
De stationsparking aan de Kop van Kessel-Lo verwerft stilaan meer bekendheid bij Leuvense bezoekers. Maar om ook tijdens de weekends een degelijke bezettingsgraad te halen, neemt het stadsbestuur van Leuven de nieuwe parking op in haar parkeergeleidingssysteem. Op de elektronische borden langs de weg kunnen bezoekers in de toekomst zien hoeveel plaatsen er nog in de stationsparking vrij zijn.