TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

zaterdag 27 september 2014

Burgerprotest krijgt steun N-VA

BEWONERS VRAGEN TIJDENS GEMEENTERAAD UITBREIDING BLAUWE ZONE TE HERZIEN

Gunther Rens en Tine Eerlingen van N-VA Leuven leggen uit waarom ze tegen een uitbreiding van de blauwe zone zijn. - Foto Vertommen

Enkele bewoners van de buurt rond de Gemeentestraat en de Tiensesteenweg in Kessel-lo zullen maandag tijdens de gemeenteraad ervoor pleiten om de huidige beslissing over de uitbreiding van de blauwe zone te herbekijken. Ze verzamelden meer dan 2.000 handtekeningen en krijgen ook steun van de Leuvense N-VA-fractie.
KOEN CYPERS
Dat de uitbreiding van de blauwe zone in Kessel-Lo niet van een leien dakje loopt, is niet nieuw, maar ook N-VA Leuven laat nu weten maandag oppositie te zullen voeren tegen de prijs van de bewonerskaarten. Volgens de N-VA verplicht de uitbreiding van de blauwe zone veel Leuvenaars om een extra bewonerskaart aan te schaffen. De prijs voor een eerste bewonerskaart bedraagt 60 euro, maar voor een tweede exemplaar kan dat al snel oplopen tot 300 euro. "De parkeerkaarten in Leuven zijn een aanslag op de portefeuille van de modale Leuvenaar. Als je die prijzen vergelijkt met andere steden, wordt het duidelijk dat het burgemeester Tobback enkel om het vullen van de staatskas te doen is", klinkt het binnen de partij. "In Antwerpen en Hasselt kost een bewonerskaart niets. Ook in Kortrijk en Brugge is een eerste exemplaar gratis. Een tweede kost er respectievelijk 50 of 100 euro", zegt N-VA'er Lorin Parys. "Leuven is zo voor de inwoners de duurste stad van Vlaanderen om in de buurt van je huis te parkeren."


Parkeerdruk minderen
"We hebben het stadsbestuur ondervraagd over die dure tarieven, maar een uitleg kwam er niet. Men moet het autogebruik ontmoedigen, niet het autobezit", vult Zeger Debyser, fractieleider van N-VA, aan. "Dure bewonerskaarten in blauwe zones drijven de prijs van garages op. Ze zetten Leuvenaars aan om naar randgemeenten te verhuizen, wat dan wéér de aanleiding geeft tot meer verplaatsingen." De N-VA stelt daarom voor om voor een eerste bewonerskaart enkel het symbolische bedrag van 10 euro te vragen om eventueel misbruik te voorkomen. Voor een tweede willen ze 60 euro vragen. "We willen ook bekijken hoe we Leuvenaars, die hun bewonerskaart inleveren, korting kunnen geven op een bewonersabonnement van een publieke parking of buurtparking. Zo kunnen we de parkeerdruk op straat verminderen", besluit Debyser.


"Logisch"
Groen, die ook in de oppositie zitten, wil zich niet uitspreken over de kostprijs van de bewonerskaart. "Het is logisch dat je moet betalen als je je auto op publiek domein wil zetten", zegt Lies Corneillie, gemeenteraadslid van Groen. "We vinden het wél belangrijk om het probleem van de blauwe zone aan te kaarten. Vanuit de stad ontbreekt een duidelijke visie op mobiliteit. Het is dom van het stadsbestuur om zoiets zomaar top-down door te voeren. Er moet overlegd worden over de toekomst", besluit ze.

De burgers, die maandag op de gemeenteraad zullen pleiten voor een herziening van de uitbreiding van de blauwe zone, zijn alvast tevreden met de steun die ze krijgen. "We hadden al het gevoel dat de oppositie ons zal steunen, maar we moeten natuurlijk meer stemmen hebben. We willen vooral dat de stad de situatie herbekijkt en eventueel een team van specialisten aanstelt. Er is niet goed nagedacht", zegt Sigrid Maebe van het 'actiecomité van verontwaardigde burgers'.


Enquête
Dat comité liet ook een enquête uitvoeren in de buurt waaruit bleek dat de meerderheid van de bewoners geen effect ziet van een uitgebreide blauwe zone op de parkeerdruk. De bewonerskaart vinden zij bovendien twee tot drie maal duurder dan wat zij aanvaardbaar achten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten