TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

maandag 1 september 2014

Pie De Nijper gaat eruit met een feestje


Het doek is gevallen over volkscafé Pie De Nijper. Het café moest noodgedwongen sluiten omdat de nieuwe eigenares er flats in de plaats wil zetten. Afgelopen zaterdag werd cafébaas Benny Dierickx (54) een laatste keer door zijn stamgasten in de bloemetjes gezet.
Benny stond 28 jaar achter de toog van Pie De Nijper. Samen met enkele stamgasten en sympathisanten nam hij in stijl afscheid van 'zijn Pie De Nijper'. De straat werd voor een stuk afgesloten zodat er tafels konden worden buitengezet, en er vonden enkele optredens plaats. Het is een passend afscheid voor een café dat al jaren een begrip was in Kessel-Lo. "Ik heb er nog niet echt bij stilgestaan dat het gedaan is maar het is fijn om te zien hoeveel mensen er opdagen", zegt Benny. "Ik heb in Leuven niet het best draaiende café gehad maar ik had wel de beste klanten van de streek. In al die jaren was er nooit ruzie en heb ik nooit de politie moeten bellen, de sfeer was altijd goed!"


Zwaar afscheid
Dierickx werd door verschillende klanten in de bloemetjes gezet maar voor de trouwste klanten valt het afscheid behoorlijk zwaar. "Wij vinden dit heel spijtig, er is geen beter café dan dit", zeggen stamgasten Rene en Elise Debondtridder. "Alles was hier altijd dik in orde. We hebben hier dikwijls tot in de vroege uurtjes plezier gemaakt. Ik zou niet weten naar welk café ik nu zou moeten gaan", klinkt het.

De nieuwe eigenares van het pand is van plan om het gebouw af te breken en te vervangen door flats. Maar dat blijkt voor sommigen nog de zwaarste brok te zijn. "Ik ben hier zeventien jaar op café geweest en ik heb hier allerlei soorten werk gedaan. Moest Benny nu te oud zijn en zelf beslissen dat hij op pensioen wil gaan, tot daar aan toe. Maar nu wordt hij eruit gezet en dat vind ik broodroof", vertelt oud-barman Pascal Gilson. Toch was het zaterdag vooral een moment om nog een laatste keer de loftrompet boven te halen voor 'hun' cafébaas bij wie ze altijd terecht konden. "Benny had een hart van goud en als er één cafébaas was die goed betaalde, dan was het Benny wel!", aldus Gilson. (KCL)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten