TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

dinsdag 14 oktober 2014

VROUW (62) SCHENKT RUIM 4.000 EURO AAN GRAFMONUMENT

"Ik doe het voor mijn ouders"
Josian Mertens schenkt 4.341 euro voor de renovatie van deze grafsteen. - Foto Vertommen

Op het kerkhof van de abdij van Vlierbeek in Kessel-Lo werd gisteren een gerestaureerd monument voorgesteld. IGO renoveerde het monument in opdracht van de stad Leuven. Opvallend was dat het niet de stad was die de betaling voor haar rekening nam maar wel Josiane Mertens (62) uit Leuven. De vrouw schonk 4.341 euro. Zo nam zij bijna de hele financiering van het monument voor eigen rekening.
ANDREAS DE PRYCKER
De wilde weldoenster liet zich hiertoe inspireren door haar overleden ouders. "Mijn vader, Jozef Mertens, is in de oorlog nog ondergedoken in Holsbeek. Wij hebben daar vroeger echt veel over gepraat. Dat duurde soms uren. Wij keken naar films over de oorlog en lazen er boeken over. Kortom, ik ben daar echt in grootgebracht. Het is heel belangrijk voor mij dat iedereen weet dat mensen daar verschrikkelijk afgezien hebben. Zoiets zou nooit meer mogen gebeuren."

Het is niet de eerste keer dat de dame iets op poten zet om de oorlog te herdenken. "In 1995 heb ik, samen met mijn ouders, een groot feest gegeven ter herdenking van de bevrijding van Leuven. Dat was een feest van 's middags tot 's avonds waar al onze buren op waren uitgenodigd. Het werd gepresenteerd door meneer André van ROB tv. Ik wilde Leuven echt bij dat feest betrekken".

Het is wel de eerste gift die Josiane, die nog samen met haar moeder Mariette een parfumeriezaak in de Tiensestraat openhield - Parfumerie Mertens-, aan een renovatie schenkt.


Geen budget voor
Johan Eyben, communicatiemedewerker bij IGO, is onder de indruk van de schenking: "Die vrouw heeft meer dan 4.000 euro gestort. Daar zijn wij toch wel wat van geschrokken. De stad Leuven had ons om een offerte gevraagd, maar uiteindelijk bleek dat de stad Leuven er toch niet het budget voor had. Daarom hebben wij bij IGO zelf naar sponsoring gezocht." De renovatie van het monument zelf heeft helemaal niet zo lang geduurd. "Op twee halve dagen was dat geklonken", vertelt Eyben. "De eerste halve dag zijn wij voornamelijk bezig geweest met het schoonmaken. De tweede halve dag stond dan weer in het teken van het inschilderen van de tekst. Dat is niet zo eenvoudig gebleken, maar uiteindelijk is alles toch zonder problemen in orde geraakt."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten