TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

vrijdag 16 januari 2015

Tieners overvallen krantenwinkel

JONGEMANNEN GAAN AAN DE HAAL MET KASSA, SIGARETTEN EN BUSKAARTJES
An Bervoets bij haar lege kassa. - Foto Vertommen

Drie gemaskerde tieners hebben woensdagavond krantenwinkel Casablanca aan het Prins-Regentplein in Kessel-Lo overvallen. Ze stapten vlak voor sluitingstijd de winkel binnen en bedreigden uitbaatster An Bervoets (52) met een geweer. De daders, tussen 16 en 18 jaar, gingen aan de haal met de hele kassa, drie farden sigaretten en buskaartjes, in totaal goed voor zo'n 2.000 euro. De politie is op zoek naar hen.

ANDREAS DE PRYCKER

An Bervoets (52), uit Kermt, was op dat ogenblik aan het werk in de winkel. "De winkel sluit normaal gezien om 18 uur. Ik was al een beetje aan het opruimen, toen plots rond 17.45 uur drie gemaskerde mannen binnenkwamen", vertelt An. "Eén van hen had een geweer vast, de andere twee hadden gewoon een hoodie aan, waarvan de kap over hun hoofd was getrokken." De mannen spraken met een soort van gebroken Frans accent. "Maar ik ben er redelijk van overtuigd dat het een Belg was", zegt An. "Het drietal pakte mij vast en ze vroegen naar de kluis. Ik heb hen gezegd dat ik geen kluis had. Toen wilden ze mijn ringen, die ik op dat ogenblik droeg, meenemen."

Uiteindelijk hebben ze de inhoud van de kassa geleegd. Daar moet zo'n 1.500 euro ingezeten hebben. Voor de rest hebben ze een drietal sloffen sigaretten meegenomen en een heel aantal buskaartjes. "In totaal zal het verlies toch zeker zo'n 2.000 euro bedragen", zegt An. "Dat hele tafereel zal hoogstens een minuut geduurd hebben. Net op het moment dat zij buitenliepen, kwam er een man binnen. Ik heb hem nog gezegd dat hij moest kijken of ze met een auto waren gevlucht, maar hij heeft dat niet meer kunnen zien".


Tussen 16 en 18 jaar
Het drietal ging haastig te werk en verloor een deel van de buit op de weg naar buiten. "Vlak na de overval zijn de politie en de verzekering erbij gekomen. Slachtofferhulp heeft mij ook al gecontacteerd en komt één dezer dagen ook langs", vertelt An. "De politie heeft de beelden van de bewakingscamera opgevraagd. Zij hebben mij gezegd dat het om erg jonge daders gaat, rond de leeftijd van 16 à 18 jaar."

Volgens An wisten de overvallers ook verdacht goed alles staan in haar winkel. "In deze buurt lopen veel jonge jongens rond. Zij voetballen wat voor de deur en op die manier is er toch wat sociale controle. Die was er nu niet en daar hebben de overvallers duidelijk van geprofiteerd. Ik hoop gewoon dat ik hen niet ken en dat ze nu wegblijven. Ik heb toch wat schrik", vertelt de uitbaatster.


Niet de eerste keer
In 2014 werd in Ans krantenwinkel iets meer dan 5,4 miljoen euro gewonnen. Tot op heden staat dat papier nog altijd op de voorruit. "Vlak na de inbraak heb ik in een impuls tegen de politie gezegd dat ik dat papier ga weghalen omdat dat misschien toch zou aanzetten tot een inbraak of een overval, maar ondertussen ben ik weer aan het twijfelen geslagen."

Het is trouwens niet de eerste keer dat An het slachtoffer wordt van misdaden. "In februari 2011 hebben ze hier 's nachts ingebroken door een venster in te slaan. Toen hebben zij mij en mijn twee waakhonden vermoedelijk met gas verdoofd en een heel deel van de winkel meegenomen en overhoop gehaald. Ze hebben toen zelfs de vermoedelijke dader gefilmd, maar die bleef in alle toonaarden ontkennen. Uiteindelijk hebben ze hem wel voor andere feiten gestraft, maar dit is nooit bewezen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten