TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

maandag 13 april 2015

Gedenksteen voor verongelukte twintiger




Goed twee jaar na zijn overlijden heeft Kenny Stoffelen een herdenkingssteen gekregen langs de Eénmeilaan in Kessel-Lo. Vooral voor mama Kristel was het een droom om op de plek waar haar jongste zoon frontaal tegen een boom knalde, een houvast te hebben om te kunnen rouwen.
KENNY HENNENS

De pas 24-jarige Kenny Stoffelen uit Wilsele was een graag geziene gast in het Leuvense. Hij werd niet alleen op handen gedragen als dj in het populaire café De Colff op de Oude Markt, maar ook zijn werkcollega's van bewakingsfirma's DMG en Group 4 zouden voor hem door het vuur zijn gegaan. Die bewuste donderdagavond, begin 2013 toen Kenny om een nog steeds onbekende reden met zijn wagen tegen een boom knalde ter hoogte van het kruispunt Eénmeilaan-Herfstlaan, zal in het bijzonder bij mama Kristel voor altijd in het geheugen gegrift staan. Na iets meer dan twee jaar heeft ze het nog altijd enorm moeilijk met het verlies van haar oogappel. "Er gaat geen dag voorbij of ik moet aan hem denken waardoor ik in tranen uitbarst. Het is sterker dan mezelf, want ik hoop nog regelmatig dat hij hier plots voor de deur staat. Veel mensen begrijpen niet dat ik nog steeds zo emotioneel ben. Maar wachten op een zoon die niet meer thuiskomt, is toch het ergste wat een moeder kan overkomen?"

Wie sindsdien langs de Eénmeilaan passeert, kan de dramatische plek moeilijk mislopen, want familie en vrienden komen er nog altijd bloemen en kaartjes neerleggen. Kristel koesterde sinds Kenny's dood meteen het idee om er iets 'blijvends' neer te zetten. "Om de automobilisten te doen herinneren dat ze daar zeker niet te snel mogen rijden. En om de mensen die Kenny lief hadden, de kans te geven om hem op een respectvolle manier te kunnen herdenken", zegt Kristel. "Normaal gezien kan je daarvoor een aanvraag indienen bij de dienst slachtofferhulp, maar ik wilde echt iets origineels. Ik ben de stad Leuven en vooral schepen Myriam Fannes heel erg dankbaar dat ze mij de toelating hebben gegeven om er een marmeren gedenksteen te plaatsen. Zo'n marmeren steen is natuurlijk een serieuze investering, maar zonder dat ik hen dat vroeg, hebben Tom, Tania, Jochem, Daniël, Marc, Kathleen en Stef (Kenny's beste vrienden, red.) ook hun steentje bijgedragen. Ik ga er nu, net zoals de voorbije twee jaar, elke twee weken enkele zelfgemaakte bloemstukjes neerleggen, want dan kan ik toch even tot rust komen."

Kristel roept ook elk jaarbegin familie en vrienden bij elkaar op het Becker Remyplein om van daaruit een wake te houden tot de plek waar die ene fatale boom en bocht ligt. Al hoopt ze deze keer wel dat er geen vandalenstreken meer gebeuren, want de bloemen, kaarsjes en led-lampjes die ze er achterliet, werden om de haverklap gestolen.


Vandalen
"Nu het paasvakantie is, heb ik zeker schrik dat men het monumentje gaat viseren", aldus de nog steeds aangeslagen moeder. "De wijkagent zal wel een oogje in 't zeil houden, maar die man kan daar natuurlijk niet elke dag gaan postvatten. Ik hoop alvast dat de vandalen wegblijven en een beetje respect tonen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten