TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

maandag 10 november 2014

Zeventwintigste heksentocht in Vlierbeek groot succes

Bezoekers krijgen op de wandeling enkele griezelige taferelen te zien. - Foto Baert Marc

Aan de abdij van Vlierbeek in Kessel-Lo vond zaterdag de 27ste editie van de Heksentocht plaats. Van 17.45 uur tot en met 21 uur liepen om het kwartier vertellers een tocht van tweeënhalf uur waar ze de oudste en meest duistere legendes uit de streek vertelden.

Na afloop werd iedereen getrakteerd op een kopje duivelssoep en een toverbroodje. Ongeveer 750 mensen namen aan de activiteiten deel. Theo Vranckx (66) is al jaren verteller en is ook de enige die twee rondjes gidste, goed voor zo'n vijf uur wandelplezier. "Ik vertel af en toe een akte. Dat zijn dan vaak verhaaltjes van achter de Leuvense stoof: verhalen die alsmaar werden aangedikt over bijvoorbeeld heksen of weerwolven. Elke verteller heeft zijn eigen stijl en verhaaltjes. Zo vertel ik bijvoorbeeld graag over het ontstaan van heksenkringen en donder en bliksem. Ik pas mijn verhalen ook aan aan het uur en het publiek dat meeloopt. Als er veel kinderen meelopen, zeg ik hen dat ze geen schrik moeten hebben. Al hangt dat wel van het uur af. Als er om 21 uur nog kinderen meelopen, dan vertel ik gewoon de legendes zonder naar leeftijden te kijken." (ADPW)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten