Dat de fietsenparking aan het Leuvense station, aan de kant van het Professor Van Overstraetenplein, populair is bij eigenaars van tweewielers, is een open deur intrappen. Treinpendelaars, studenten die op zondag en vrijdag de verplaatsing maken van of naar het station en zelfs scholieren stallen hun fiets graag gratis in de overdekte parking. De parking heeft dan ook een grote capaciteit van ongeveer 4.000 fietsen, maar flirt geregeld met haar eigen limiet. ‘Wel komt het minder vaak voor dat echt alle plaatsen volzet zijn’, vertelt Isabelle Verhoeven van Velo.
‘We proberen iedere student of pendelaar hier tegemoet te komen, al gebeurt het vaak dat zij helemaal tot het einde van de parking moeten om een plaatsje te vinden. Daarom bieden wij ook een beperkt aantal betalende plaatsen aan, waardoor mensen aan een democratische prijs verzekerd zijn van een gemakkelijk bereikbare en beveiligde plaats.’
Twee à drie keer per jaar voert Velo in de parking acties uit om gestalde weesfietsen te verwijderen. Daarnaast wordt er nauw gelet op kapotte of fout gestalde fietsen, die onherroepelijk doorgespeeld worden aan de politie. ‘Er is altijd wel ergens een plaatsje vrij’, stelt Verhoeven.
‘En zelfs als gehaaste mensen echt geen plaats vinden, knijpen wij mits een seintje een oogje dicht en mogen zij tijdelijk hun fiets tegen een muur stallen. Samen zoeken we een oplossing.’
‘Onze filosofie is dat we van Leuven een fietsstad willen maken. Daarbij horen natuurlijk fietsenstallingen’, vertelt Carl Devlies, schepen van Ruimtelijke Ordening (CD&V). ‘Naar mijn weten is de grote fietsenparking aan het station niet structureel volzet. Wel raad ik de fietsers aan om gebruik te maken van de stalling aan de Kop van Kessel-Lo.’
De kleinere overdekte fietsenparking van de NMBS aan de Martelarenlaan heeft een capaciteit van 1.600 fietsen, maar is tot op heden onderbenut. ‘Wij weten dat fietsers nog meer vertrouwd moeten worden met die stalling, maar wij zullen geleidelijk aan ook meer promotie daarrond voeren’, besluit Devlies.