Weggebruikers die op het kruispunt van de Werkhuizenstraat en het Locomotievenpad komen, aarzelen vaak. Het brede Locomotievenpad, dat abrupt uitkomt op de straat, doet vooral fietsers twijfelen.
‘De brede Werkhuizenstraat, met smalle voetpaden, nodigt sterke weggebruikers uit snel te rijden’, legt Piet Van Meerbeeck uit, woordvoerder van Overleg Buurtcomités Kessel-Lo.
Buurtcomités uit Kessel-Lo staken de koppen bij elkaar om zich te beraden over de onveilige verkeerssituatie aan de Kop van Kessel-Lo.
Zeker het (vaak snelle) sluipverkeer in de Werkhuizenstraat is hen een doorn in het oog.
De Kop van Kessel-Lo is een prestigeproject, dat veel geld en aandacht naar zich heeft toegetrokken. Maar wij vragen ons af of goed werd nagedacht over de gevolgen op vlak van mobiliteit. Aan verkeersimplicaties is te weinig gedacht.’
‘Met de vernieuwing van de Centrale Werkplaatsen zal de verkeerssituatie opnieuw onder de loep worden genomen’, reageert Dirk Robbeets, schepen van Openbare Werken (SP.A). ‘Wij kennen de situatie in de Werkhuizenstraat maar vragen geduld. Nu controleert de politie daar intensief. In de toekomst zal, met het aangepaste mobiliteitsplan, veiligheid prioritair aandacht krijgen.’
Piet Van Meerbeeck begrijpt dat aanpassingen tijd vergen, maar stelt dat een tijdelijke ingreep zich opdringt. ‘Met een simpele versmalling, via bloembakken of signalisatie, doe je de snelheid van het doorgaand verkeer onmiddellijk dalen. Ook ijveren we voor betere signalisatie voor fietsers. We hopen in overleg met het stadsbestuur snel tot een oplossing te komen want wij houden als buurtbewoners nu elke dag weer ons hart vast.’