TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

maandag 16 maart 2015

Fietskaravaan voor veiliger verkeer

BUURTBEWONERS BLIJ EN BEZORGD OVER HERINRICHTING 'STAART VAN KESSEL-LO'
De buurtcomités hielden een fietskaravaan. - Baert Marc

De buurtcomités van Kessel-Lo hielden gisteren een grote fietskaravaan. Daarmee wilden ze de nakende herinrichting en bijhorende komst van het nieuwe park Belle Vue aan de 'Staart van Kessel-Lo' vieren. Tegelijk werd ook aandacht gevraagd voor een veiligere en zachtere mobiliteit in het druk bewoonde gebied tussen de Eenmeilaan en Tiense-, en Diestsesteenweg.
SVEN PONSAERTS

Aan Basisschool De Ark langs de Martelarenlaan werden bewoners getrakteerd op randanimatie. - Baert Marc

Zo'n 250 inwoners van Kessel-Lo trokken gisteren in verschillende fietskaravanen naar de tweede editie van Bar Belle Vue. "Met dit initiatief willen we op een positieve manier in de verf zetten dat Kessel-Lo alles in zich heeft om een duurzame gemeente te worden", zegt Bert Cornillie van het organiserende Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK), dat alle buurtcomités van Kessel-Lo (Leuven) overkoepelt. "Tegelijk willen we ook ijveren voor verkeersluwe en fietsvriendelijke straten, en een hogere levenskwaliteit in de druk bewoonde stadsbuurt."

Met de fietskaravanen verzamelden uiteindelijk Kesselaars vanuit alle hoeken van de grote Leuvense deelgemeente aan Basisschool De Ark, langs de Martelarenlaan.

Aan de 'Staart van Kessel-Lo' - op de plaats waar ook het positief onthaalde toekomstige park Belle Vue zal komen - werd voor een hapje en drankje Bar Belle Vue II geopend. Met onder meer een fietsmodeshow en percussievoorstellingen was er ook randanimatie. "Op dat gezinsmoment hebben we onze werking en de voorliggende plannen nog eens toegelicht", zegt Cornillie. "Het is immers belangrijk zoveel mogelijk buurtbewoners actief te betrekken bij de toekomst van het binnengebied tussen de Eenmeilaan, de Tiense- en Diestsesteenweg. We moeten samen ook goed blijven nadenken over de verkeersafwikkeling in de wijk tussen die drie grote verkeersassen. Een aantal straten zoals de Pieter Nollekensstraat die nu nog op de Martelarenlaan uitgeven, zullen dat op de nieuwe doorgangsweg ook niet meer doen. Het dient dan ook te worden vermeden dat sluipverkeer, maar ook het eigen woonverkeer zich een weg langs de woonstraten doorheen de wijk zoekt. Het toekomstig beleid moet er dan ook op gericht zijn dat de doorgangswegen ook echt als doorgangswegen gaan fungeren. Gelukkig wordt die zorg gedeeld door de stad, dat al naar oplossingen op zoek is", legt de medecoördinator van OBK uit.


Vlaggenschip
"Kesselaars zelf willen we zoveel mogelijk mobiliseren voor duurzaam verkeer te kiezen, en voor verplaatsingen van en naar de stad pas na het stappen, het trappen en het openbaar vervoer voor de auto te kiezen."

Met 'Vlaggenschip Leefstraten' werd gisteren meteen ook al een nieuwe actie aangekondigd. "Daarbij zal met grote vlaggen gedurende een of enkele weken telkens een andere straat tot een heus vlaggenschip van alle leefstraten worden omgetoverd", kondigt medeorganisator Nik Vijverman aan. "Het doel daarbij blijft de levenskwaliteit en verkeersveiligheid in de buurt nog voort onder de aandacht brengen. Op die manier willen we ook nogmaals tonen dat we een belangrijke partner voor het stadsbestuur kunnen zijn, en we samen van Kessel-Lo een baken van levenskwaliteit kunnen maken: voor ons, onze kinderen en kleinkinderen." De komende twee jaar zouden de plannen voor de herinrichting van de 'Staart van Kessel-Lo' moeten gerealiseerd worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten