TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

donderdag 26 maart 2015

"Ik hoorde op de radio wat er aan de hand was"

 Foto Vertommen

Viviane Cortoos woont op de Eenmeilaan in Kessel-Lo, vlak tegenover de plek waar de Engelse vliegtuigbom werd gevonden. Zij mocht, samen met haar buurvrouw, haar huis niet meer in door de noodprocedure. En ze vermoedt dat dit niet de laatste keer zal zijn.

ANDREAS DE PRYCKER

"Ik wist onmiddellijk dat er iets gaande was vanmorgen. Ik zag politie, het Rode Kruis en ziekenwagens en dacht dat het om een zwaar ongeluk ging of dat ze zelfs een losgeslagen gek op het spoor waren", vertelt Viviane Cortoos. "Maar de politie heeft mij daar niets over gezegd. Terwijl dat toch maar een kleine moeite is aangezien ik hier vlak tegenover woon. Ik heb op de radio moeten vernemen wat er gaande was. Toen ben ik naar buiten gestapt en heb ik aan de agent gevraagd wat ik ervan moest verwachten. Hij zei me dat er geen probleem was en dat DOVO tussen drie en vier zou komen en iedereen uit zijn woonst moest. Maar had ik dat zelf niet gevraagd, had ik dat dus niet geweten", klinkt het bij Cortoos, die de politie een gebrek aan duidelijke communicatie verwijt maar hen tegelijk ook roemt voor hun voortreffelijk werk. "Ze hebben, samen met de ontmijningsdienst, voortreffelijk werk geleverd. Maar ze kunnen dat toch laten weten zonder dat ik het aan hen moet komen vragen?", vraagt Viviane zich af.

De poetsvrouw van Viviane mocht ook niet meer door. "Mijn poetsvrouw geraakte niet tot bij mij. Zij belde mij omstreeks 12.30 uur met de boodschap dat ze niet door mocht. Ook een vriendin van mij mocht om 11 uur haar huis niet meer in. Zij moest tot 16.30 uur wachten om terug binnen te mogen."


Geen verrassing
Het feit dat er bommen liggen, komt voor de dame niet als een verrassing: "Mijn man had mij in februari al verwittigd dat er hier bommen zouden kunnen liggen door de graafwerken. Ik denk dat daar ook een brief van gekomen is. Met andere woorden: ik wist dus dat ik in de 'gevarenzone' zat, maar ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. Tot vandaag dus", zegt Viviane. "Al moet ik zeggen dat ik daar eigenlijk allerminst schrik van heb. Ik geloof vast in het lot en als iets moet gebeuren, zal het gebeuren. Kijk maar naar dat gecrashte vliegtuig in de Franse Alpen. Ik ben er trouwens zeker van dat dit niet de laatste keer zal zijn dat ze zo'n grote bom hier opgraven."

Een tijdje geleden was er een petitie tegen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de Eenmeilaan in Kessel-Lo. "Dat was niet zozeer tegen de mogelijkheid tot het opgraven van bommen, maar vooral tegen de hinder van bussen omdat er hier een stand- en wasplaats zou komen. Al bezorgt dit ons ook de nodige hinder natuurlijk", meent Viviane.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten