TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

zaterdag 14 maart 2015

Groen vraagt beter beleid rond buurtwegen

 De Leuvense oppositiepartij Groen heeft gisteren aan het Lovensevoetpad in Kessel-Lo actie gevoerd voor een beter beleid rond buurtwegen.
Het Lovensevoetpad is volgens Groen een van de vele schrijnende voorbeelden in de gemeente. Het pad werd lang geleden omgeploegd, maar staat nog steeds officieel vermeld in de Atlas der Buurtwegen en op recente Leuvense kaarten. Het wijkcomité dringt al jaren bij het stadsbestuur aan op een heraanleg, als veilige verbinding naar het schooltje van Boven-Lo. De bewoners kregen in 2008 de formele belofte van schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) dat de stad snel werk zou maken van die heraanleg.

‘Groen dringt aan op een beter, coherent beleid rond buurtwegen’, zegt Groen-raadslid Toon Toelen. ‘Eerst en vooral moet er een actuele inventaris gemaakt worden van alle trage wegen. Op basis daarvan kom je tot een stappenplan om de nu ontoegankelijke buurtwegen te herstellen. Anderzijds zou de stad nieuwe trage verbindingen kunnen creëren. De toekomstige gebruikers betrek je best ook bij de herinrichting. Verder moeten trage wegen ook onderhouden worden.’

Volgens Groen heeft het stadsbestuur al te veel buurtwegen verloren laten gaan. ‘In een voorstel dat op de komende gemeenteraad zal besproken worden, vragen we aan het stadsbestuur om met een uitgewerkte beleidsvisie rond trage wegen te komen voor 1 december van dit jaar. We vragen ook een tweejaarlijks voortgangsrapport voor de gemeenteraad’, aldus Groen.

Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) laat alvast weten dat er nog steeds gewerkt wordt aan de heropening van het Lovensevoetpad en andere gelijkaardige verdwenen voetwegen. ‘Wat betreft het Lovensevoetpad willen we een breder pad aanleggen dan nu op de Atlas der Buurtwegen staat. Daar hangt jammer genoeg een hele administratieve kant aan vast, wat verschillende jaren in beslag neemt. Maar we werken aan verschillende dossiers, niet alleen in Kessel-Lo. We willen vooral zorgen voor betere fietsverbindingen, zodat kinderen veilig naar school kunnen fietsen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten