TWITTER, MAIL, SKYPE,FACEBOOK

twitter: @adriaanpauwels
mail: pauwels.bols@gmail.com
skype: adriaan.pauwels
facebook: adriaan pauwels

woensdag 25 maart 2015

Maria Deneire overleefde aanslag in Tunis

Maria Deweire is opgelucht veilig terug thuis te zijn. - Vertommen

Maria Deneire (63) uit Kessel-Lo en haar vriendin Josefa Timperman (60) uit Heverlee overleefden de terroristische aanslagen in de Tunesische hoofdstad Tunis. Minder dan een week na datum zijn de boezemvriendinnen terug thuis na een zeer bewogen reis waarin ze doodsangsten hebben uitgestaan. Wij reconstrueerden de fatale dag, samen met Maria.
ANDREAS DE PRYCKER

"Die ochtend werden we om 8.30 uur verwacht aan het schip om de bus te nemen. Er stonden vier activiteiten gepland in Tunis: 's ochtends gingen we naar de medina, het oude gedeelte van de stad, daarna gingen we het Bardomuseum bezoeken. Daarna stond het eten gepland, om ten slotte het eeuwenoude Carthago te bezoeken", vertelt Maria, die een dochter en twee zonen en zes kleinkinderen heeft. Iets voor de middag kwam hun bus aan aan het Bardomuseum. "Dat moet rond 11.45 uur geweest zijn. Onze Tunesische gids had net in de bus verteld dat Tunesië een erg tolerant land was geworden. Daar was hij echt fier op. We waren net het museum binnengegaan, toen we de eerste geweerschoten hoorden. Dat moet om 12.05 uur geweest zijn. Blijkbaar werd er toen op een bus vol Italianen geschoten. Onze gids deed alsof er geen vuiltje aan de lucht was, maar na de tweede reeks schoten, zag ik mensen achter bomen schuilen. Toen kwam er een bewaker binnen, die de deur met een metalen stang sloot. We moesten ons zo klein mogelijk maken. Wij zaten op het eerste verdiep, terwijl de terroristen blijkbaar op dat moment op het tweede verdiep vertoefden. Maar dat wisten wij toen niet. Tijdens die periode hoorden we erg veel schoten en ontploffingen. Er heerste enorme paniek, al wisten we niet dat het zó ernstig was", klinkt het bij Maria.

Dochter gesms't
Ongeveer een uur en een half zaten Maria en Josefa in dat lokaaltje, wachtend op verlossend nieuws. Dat kwam er omstreeks 13.30 uur. Toen werden de vriendinnen door de politie naar het lokaal van Defensie gebracht. Zij dachten eerst nog dat er terroristen in het lokaaltje zaten die ons onder schot hielden, maar dat bleek niet zo te zijn. "Toen ik in het lokaal van Defensie zat, heb ik een bericht naar mijn dochter gestuurd met daarin de boodschap 'We zijn betrokken geweest in een aanslag, maar we zijn veilig geëvacueerd'. Zij zag dat bericht pas om 17 uur en had ondertussen de wereldwijd verspreide foto van Josefa en mij tegen de mozaïek al gezien. Achteraf heb ik heel wat sms'jes ontvangen van studenten, die bezorgd waren om mij. Die uren in dat lokaaltje moeten de langste uren uit mijn leven geweest zijn", vertelt Maria. De reis met het cruiseschip lag al sinds eind oktober vast. Maria was jarenlang coördinator in de bachelor-na-bacherlor opleiding intensieve zorg en spoedgevallenzorg aan de KHL. "Ik had vorig jaar in juni van mijn studenten een cadeaubon gekregen van Neckermann, naar aanleiding van mijn pensioen. Dan heb ik in samenspraak met mijn beste vriendin Josefa, een tandartse die ik al meer dan dertig ken, voor een cruise gekozen", vertelt Maria. Die startte en stopte in het Italiaanse Savona. Onderweg zou hij Civitavecchia (bij Rome), Palermo, Tunis, La Palma en Marseille aandoen. Maar in Tunis liep het dus grondig fout. "Het was een zeer bewogen reis. Wij hebben echt doodsangsten uitgezeten. Die terroristen waren maar één verdiep van ons verwijderd, hé. Maar uiteindelijk hebben wij erg veel geluk gehad. Al voel ik erg mee met de onschuldige slachtoffers. Je voelt je tegenwoordig nergens meer veilig", besluit Maria.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten